Saturday, February 4, 2012

warna-warna kehidupan~

Hai! =)

Morning everyone... Cerianya hari ni mesti sebab mimpi indah malam tadi kan.. haha... Orang kata pagi2 kena bangun tengok daun2 pokok atau ape2 lah yang warna hijau... sebab ia akan refresh kita setelah tidur yang panjang... betul ke? hehe.. tapi dengan melihat warna2 hijau yang sejuk tu, boleh wat kte rase segar kan...

Entri kali ni kita bermain dengan warna ok.. Bukan senang taw cik Limau nak berseni kat sini.. hehe.. Warna sangat mempengaruhi kehidupan kita malah ia boleh membuatkan mood kita ilang disebabkan warna2 yang tidak disukai.. (cayelahh)..

pelbagai jenis warna yang mempengaruhi mood kita

Kat sini cik Limau nk kongsikan sikit, rahsia warna pada mood anda :

Putih ---> warna suci sangat.. hehe... Selain tu putih adalah warna kemurnian dan melambangkan kebersihan seperti yang pengantin, doktor dan nurse pakai. Putih sesuai dipakai masa musim2 panas kerana ia membantu menjadikan anda lebih sejuk. Putih melambangkan kemurnian, perlindungan, nyaman dan ketenteraman. Namun, kalau guna terlalu banyak warna putih, ia akan timbulkan perasaan yang dingin dan kaku. 
Info menarik : Warna putih dapat membantu meredakan rasa sakit. Sebab tu hospital warna putih je kan.. hehe.. Namun kalau terlalu banyak warna putih digunakan, ia akan memberikan rasa sakit kepala dan keletihan pada mata kerana cahaya yang dipantulkan.

Biru ---> biru nampak lebih tenang, santai dan ia sesuai untuk warna bilik tidur. Ia merupakan elemen air dan udara, melambangkan keharmonian dan rasa lapang. Ia melahirkan perasaan sejuk, tenteram, damai dan perlindungan. Tapi kalau digunakan terlalu banyak, warna biru dapat timbulkan kelesuan. 
Info menarik : Warna biru membantu meningkatkan nafsu makan, melambatkan denyutan nadi dan suhu badan lebih rendah. Ia diyakini mengatasi insomnia, masalah sakit tekak, tekanan darah tinggi, migrain dan kerengsaan kulit.

Hijau ---> Hijau adalah warna yang tenang dan bersifat santai. Ia dikaitan dengan alam yang menyegarkan dan membangkitkan tenaga serta memberi kesan yang menenangkan, menyejukkan dan mengimbangi emosi anda. Warna ni sangat elegan, mempunyai sifat menyembuh dan mendorong perasaan empati pada orang lain. Namun, hijau juga boleh timbulkan perasaan terkongkong.
Info menarik : Hijau membantu orang yang sering merasa tegang dan ia membantu meningkatkan kemampuan membaca pelajar serta memberi kesan rehat pada anda.

Merah jambu ---> My faveret!! Merah jambu atau pink merupakan warna yang sangat lembut, that's y ramai ibu bapa yang gunakan warna pink untuk hiasan bilik anak2 gadis mereka. Ia merupakan warna yang memberi aura kehangatan, emosi, lembut dan menenangkan.
Info menarik : Ia melambangkan kasih sayang, perasaan cinta dan kebudak-budakkan.. hehe~

Kuning ---> Warna kuning adalah warna cahaya matahari, cerah, membangkitkan tenaga dan mood anda. Ia mempunyai aura bersifat gembira dan menaikkan semangat. Ia juga merangsang kemampuan intelektual dan memudahkan kita untuk berfikir, mendorong ekspresi diri dan memberi inspirasi. Sangat sesuai digunakan di ruang belajar dan bilik bacaan. Namun, kadang2 penggunaan warna kuning yang kurang tepat akan timbulkan sifat penakut dan juga kesedihan.
Info menarik : Warna kuning merangsang fungsi tubuh seperti aliran hempedu dan hati. Ia merangsang otak dan membuatkan kita lebih berwaspada dan tegas. 

Merah ---> Warna merah dapat membangkitkan tenaga, bersifat hangat, aktif, optimis dan semangat. Ia memberi kesan sensual dan mewah serta sering menarik perhatian. (merahnya mak ngah!) Merah membangkitkan emosi dan mencipta perasaan gembira. Namun, ia juga dianggap sebagai warna yang melambangkan kemarahan dan agresif. 
Info menarik : Warna merah dapat meningkatkan aliran darah, merangsang saraf, kelenjar endokrin dan deria, meningkatkan tenaga fizikal dan mengukuhkan motivasi diri.


Oren ---> Oren adalah gabungan warna merah dan juga kuning. Ia mempunyai simbol kehangatan dan keselesaan. Oren dapat merangsang intelektual yang memberi rasa hangat, bertenaga dan sihat. Ia juga mempunyai ciri-ciri warna merah yang bersifat hangat namun lebih bersifat feminin. Oren dapat membangkit semangat dan kreatif, penuh tenaga, positif dan happy. Namun, jika digunakan berlebihan, ia akan merangsang sikap yang hiperaktif.
Info menarik : Warna oren dikatakan bermanfaat untuk buah pinggan, saluran kencing, meningkatkan metabolisma, memperkuat paru-paru, limpa dan pankreas. Ia juga dapat kurangkan perasaan tertekan.

Ungu ---> Warna ungu melambangkan simbol spiritual, kekayaan, kemewahan serta kecanggihan. Ia juga dikatakan bersifat misteri dan mampu menarik perhatian. Jadi ia banyak digunakan oleh kaum bangsawan dan orang ternama. Ia bersifat sensual, feminin, anggun dan hangat. Warna ungu gelap pula dapat menambah kekuatan imaginasi, fantasi, kreatif dan memberi inspirasi kepada anda. Ia membawa perasaan damai dan saling memahami.
Info menarik : Warna ungu membantu tidur anda menjadi lena, ia menghalang perkembangan tumor dan nafsu makan tidak terkawal.

Coklat ---> Warna coklat melambangkan kesederhanaan dan boleh dipercayai. Ia sangat ideal dipakai ke pejabat. Ia adalah warna natural, hangat dan warna bumi. Ia membuatkan anda rasa nyaman, anggun dan elegan. Namun jika digunakan terlalu banyak, ia kelihatan berat dan kaku.
Info menarik : Ia memberi keyakinan dan rasa aman serta menenangkan. Chocolate pun bewarna coklat kan.. hehehe~

Hitam ---> Hitam ni warna yang menyerap cahaya dan paling bergaya. Hitam mempunyai pengaruh yang kuat dan penuh percaya pada diri, bersifat maskulin, elegan, mewah dan misteri. Tapi hitan juga dikatakan melambangkan dukcita dan tertekan.
Info merarik : Warna hitam gemar dan sering diabadikan dalam dunia fesyen seperti pakaian, suit, kasut, topi, tali pinggang dan beg tangan.  

Menarik kan... Cik Limau pun suke warna-warna ni selain pink, cik Limau suka warna ungu, biru dan hitam.. hehehe.. Pakailah pakaian yang mempunyai warna-warna yang sesuai untuk anda ke bilik kuliah mahupun ke pejabat supaya anda nampak lebih yakin, bertenaga dan tenang =)
sweet sangat!

oren pun bewarna warni.. hehe.. Cik Limau suke!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...